Paris 18/10 - 20/10 2014

Jag vaknade klockan nio i lördags, gick upp, åt frukost, duschade och packade det sista innan jag begav mig mot arlanda och Paris.
Det här var andra gången jag flög och första gången själv, så var lite närvös. Flygningen kändes lång trots att den inte var det, och tråkigt. Det var dock vackert när vi skulle landa för då gick solen ner över Frankrike. 
Jag letade reda på rätt buss och åkte in till Operan där jag mötte Elsa <3 Vi gick hem till henne, via Eiffeltornet, åt middag och träffade hennes vänner innan vi gick och la oss för att förbereda oss för söndagen.
 
Söndag:
 
Elsa väckte mig och Anneli (Elsas roomie) med frukost på sängen; hjärt scones och youghurt. 
Vi kom iväg rätt tidigt och promenerade i det fina sommarvädret längst Paris gator till Triumfbågen. Helt galet vad mäktig!
Efter det åt vi en Pain au Chocolat och gick en bit längst Champs Elysees och vidare mot Eiffeltornet och parken Champs de Mars där vi tog lite bilder. Kan inte komma över hur fint vädret var! 25 grader i luften, kändes verkligen som sommar. 
Vi tog metron till Notre Dame där vi kollade i kyrkan och köpte crepes utanför. 
Vi åt längst La Seine och efter det gick vi till lås-bron Ponts des Arts som var på vägen till Louvren. Vid Louvren tog vi lite turistbilder, kul men lite larvigt 😉
Vi gick i Tullerierna, så mysigt, och åt glass som såg ut som blommor. 
Vi åkte till "shopping kvartererna" och gick runt där, Paris är så vackert!
När vi kom hem åt vi baguette och ost (så franskt det kan bli) i Boulonge parken som ligger där Elsa bort, eller egentligen typ inte bara, eftersom den är galet stor.
Vi bodde typ med ett tolv minuters gångavstång från Eiffeltornet, så på kvällen gick/sprang vi dit för att titta på tornet glittra. 
Vi satte på 'Djävulen bär Prada' och somnade efter en intensiv dag. 
 
Måndag:
Morgonen börjades med frukostgröt och en tur till Eiffeltornet (ja, vi gillar Eiffeltornet). 
Vi gick upp för alla trappor till andra våningen och tog hissen upp till toppen. Det är så häftigt att alla hus i paris går i samma färgskala, hela staden är gårvit/beige. 
(Min kappa som jag sytt, i Eiffeltornet)
Vi gick ner igen och tog metron till Sacre Couer där vi gick upp för ännu mer trappor och runt lite kring kyrkan. 
Vi gick ner igen och in i himlen. Tygdistriktet är ju fantastiskt! En tygaffär med 5 våningar? Vad mer kan man önska? Inte mycket. 
När vi åkte hem för att hämta min väska började det regna, Elsa sa att det var för att jag skulle åka, tror jag håller med. 
Vi kramades och jag satte mig på bussen, och tittade på ett grått Paris. 
På grund av sjukt mycket trafik blev bussen jättesen och jag fick stressa lite på flygplatsen, men det gick bra ändå. 
Halv tolv kom jag hem, åt lite paj och krashade i sängen. Bästa helgen i mitt liv.

Kommentarer:

1 Elsa:

idag åskar det i paris - så nu e nog staden mest ARG för att du har åkt! tack igen för en strålande helg vännen det var nästan lite för underbart och PRECIS vad jag behövde. <3 <3 <3

Svar: Ååh finaste Elsa! Har verkligen haft den bästa helgen! Får komma tillbaka snart!
Sabina.

Kommentera här: